Στην Ιορδανία ο Βούτσης: Να εργαστούμε για να παύσουν οι συγκρούσεις που προκάλεσαν το προσφυγικό ρεύμα

Συνέντευξη του Προέδρου της Βουλής, Νίκου Βούτση στην εφημερίδα ALRAI” («Η Γννώμη») κατά την επίσημη επίσκεψη του στην Ιορδανία.

Ολόκληρη η συνέντευξη:

Πριν από δύο μήνες, πραγματοποιήθηκε η Τριμερής Σύνοδος Κορυφής Ελλάδας-Κύπρου-Ιορδανίας στην Κύπρο, όπου συζητήθηκε η οικονομική συνεργασία μεταξύ των τριών χωρών. Πώς πιστεύετε πως θα πρέπει να ενισχυθεί η οικονομική συνεργασία Ελλάδας-Ιορδανίας;

Στον οικονομικό τομέα, οι σχέσεις των χωρών μας έχουν ενισχυθεί σημαντικά. Οι ελληνικές εξαγωγές προς την Ιορδανία παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση την τελευταία τριετία. Το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας έχει αυξηθεί, καθώς η Ελλάδα είναι κατάλληλη, μεταξύ άλλων, για πολιτιστικό, θρησκευτικό, ιαματικό και οικολογικό τουρισμό. Η απευθείας αεροπορική σύνδεση διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ των χωρών μας. Είναι, άλλωστε, γνωστά στους πολυάριθμους Έλληνες που έχουν επισκεφθεί τη χώρα σας το πλήθος των μνημείων της Ιορδανίας, όπου ελληνιστικά, βυζαντινά, ρωμαϊκά και αραβικά μνημεία συνυπάρχουν, και αποτελούν πόλους παγκόσμιου πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος.

Νέα ευκαιρία ενίσχυσης των οικονομικών μας σχέσεων θα αποτελέσουν τα μεγάλα έργα, για παράδειγμα στους τομείς της ενέργειας και της διαχείρισης υδάτων, που έχει σχεδιάσει η Ιορδανία. Οι ελληνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των υποδομών διαθέτουν μεγάλη εμπειρία και άριστα εξειδικευμένο προσωπικό και θα μπορούσαν να συνεισφέρουν σημαντικά στις προσπάθειές σας. Παράλληλα, συνεργασίες μπορούν να αναπτυχθούν στους τομείς της υψηλής τεχνολογίας, όπως η επεξεργασία λυμάτων, η αγροτική βιομηχανία–agribusiness, η εγκατάσταση προηγμένου βιομηχανικού εξοπλισμού (όπως υποθαλάσσιες σωληνώσεις), αλλά και στην παροχή ιατρικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου σε Ιορδανούς ασθενείς στην Ελλάδα.

Η Α.Μ. Βασιλεύς Abdullah II (Αμπντουλάχ Β΄) μεριμνά για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων Ελλάδος-Ιορδανίας. Πώς θα χαρακτηρίζατε το επίπεδο των διμερών σχέσεων, και ποιες οι προοπτικές εξέλιξής τους;

Οι διμερείς μας σχέσεις είναι άριστες, γεγονός που αναδεικνύεται πρωταρχικά από τις συχνές και ουσιαστικές επαφές μας σε διμερές επίπεδο. Σημαντικό ρόλο προς την κατεύθυνση αυτή διαδραματίζουν οι εκατοντάδες Ιορδανών αποφοίτων ελληνικών πανεπιστημίων, όπως ο Πρόεδρος της Βουλής σας, όσο και η ελληνική ομογένεια στην Ιορδανία. Παράλληλα, άριστη είναι η συνεργασία των χωρών μας στους διεθνείς  οργανισμούς, με βάση τις αρχές του διεθνούς δικαίου, που αποτελούν και τον γνώμονα της εξωτερικής πολιτικής των χωρών μας. Θέλω να τονίσω ότι οι χώρες μας είναι πόλοι σταθερότητας σε μια ευρύτερη ασταθή περιοχή. Οι σχέσεις μας θα ενισχυθούν ακόμα περισσότερο μέσω και της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Ιορδανίας, που μας δίνει ένα νέο πλαίσιο για την ενίσχυση της οικονομικής και πολιτικής συνεργασίας.

Πραγματοποιείτε επίσημη επίσκεψη στην Ιορδανία, κατόπιν προσκλήσεως του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων της Ιορδανίας κ. Atef TarawnehΠοιες είναι οι προσδοκίες σας από αυτή την επίσκεψη, τις εδώ επαφές σας, και ποια είναι τα θέματα που θα συζητηθούν;

Έχω τη χαρά και την τιμή να επισκέπτομαι τη χώρα σας, σε ανταπόδοση επίσκεψης που πραγματοποίησε ο Πρόεδρος της δικής σας Βουλής στην Ελλάδα. Η επίσκεψή μου εντάσσεται στο πλαίσιο των συχνών διμερών επαφών μας σε ανώτατο επίπεδο, οι οποίες δίνουν νέα ώθηση τις σχέσεις μας. Πέραν, όμως, των διμερών θεμάτων, επιθυμώ να συζητήσω με τους Ιορδανούς αξιωματούχους θέματα περιφερειακού ενδιαφέροντος, με δεδομένο ότι η Ιορδανία έχει έναν σημαντικό σταθεροποιητικό ρόλο στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Παράλληλα, όπως και η Ελλάδα, πλήττεται από την κρίση στη Μέση Ανατολή, καθώς ήρθε αντιμέτωπη με ένα πρωτοφανές προσφυγικό ρεύμα. Κατά συνέπεια, με μεγάλο ενδιαφέρον θα ακούσω την ιορδανική ανάλυση σε σχέση με τη Συρία και την Ειρηνευτική Διαδικασία στη Μέση Ανατολή, καθώς και το φλέγον προσφυγικό ζήτημα. Από πλευράς μου, θα τοποθετηθώ επί των θεμάτων αυτών, αλλά θα ενημερώσω την ιορδανική πλευρά και για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και τις οικονομικές ευκαιρίες που θα δημιουργήσει η έξοδός μας από τα μνημόνια. Περαιτέρω, θα μοιραστώ την ανάλυσή μας σχετικά με τις συζητήσεις για το μέλλον της Ευρώπης, καθώς και με τις προσπάθειές μας να λύσουμε εκκρεμή ζητήματα με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, ώστε να δοθεί νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή τους προοπτική

Η Ιορδανία φιλοξενεί 1,3 εκατομμύρια Σύριους πρόσφυγες, γεγονός το οποίο επιβαρύνει σημαντικά τη χώρα. Πώς μπορούν η Διεθνής Κοινότητα και η Ευρωπαϊκή Ένωση να συνδράμουν την Ιορδανία στην αντιμετώπιση των αναγκών των προσφύγων της Συρίας;

Είναι αλήθεια ότι η Ιορδανία έχει έρθει αντιμέτωπη με ένα τεράστιο προσφυγικό ρεύμα. Η γενναιοδωρία με την οποία η χώρα σας διαχρονικά δέχεται πρόσφυγες στο έδαφός της έχει αναγνωριστεί από όλη τη διεθνή κοινότητα. Η διεθνής κοινότητα και ιδιαίτερα η Ε.Ε. πρέπει να συνεχίσουν την οικονομική στήριξη της Ιορδανίας, προκειμένου να συνεχίσει να αντεπεξέρχεται στις ανάγκες φιλοξενίας ενός τόσο μεγάλου αριθμού προσφύγων. Κυρίως, όμως, η διεθνής κοινότητα πρέπει να εργαστεί εντατικά προκειμένου να παύσουν οι συγκρούσεις οι οποίες προκάλεσαν το προσφυγικό ρεύμα και να εξασφαλιστούν οι προοπτικές επιστροφής των προσφύγων στις εστίες τους.

 Η παλαιστινιακή πλευρά έχει προτείνει να τεθεί  η ειρηνευτική διαδικασία υπό την αιγίδα της Διε;

Σας επισημαίνω ότι η Ελλάδα ήταν ανάμεσα στις χώρες που υποστήριξαν το ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ σχετικά με το θέμα αυτό. Πάγια θέση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής είναι ότι το καθεστώς της Ιερουσαλήμ θα πρέπει να διευθετηθεί μόνο μέσω διαπραγματεύσεων, με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και των δύο μερών και με γνώμονα το διεθνές δίκαιο. Συνεπώς, η Ελλάδα είναι υπέρ της αποφυγής κάθε μονομερούς ενέργειας, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει ανασχετικό παράγοντα στην επανέναρξη των απευθείας διαπραγματεύσεων μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλινών. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Ελλάδα υποστηρίζει τις προσπάθειες για την επανέναρξη άμεσων και ουσιαστικών διαπραγματεύσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών για την επίτευξη βιώσιμης λύσης δύο κρατών, που θα διασφαλίζει συνθήκες ειρήνης και ασφάλειας, τόσο για τους Ισραηλινούς όσο και για τους Παλαιστινίους. Θα πρέπει, επίσης, να επισημανθεί εν προκειμένω ότι στη χώρα μας είναι γνωστός ο εποικοδομητικός και κομβικός ρόλος που διαδραματίζει η Ιορδανία στην Ειρηνευτική Διαδικασία για το Παλαιστινιακό ζήτημα ως μία στενή εταίρος αμφοτέρων των πλευρών.

Η Ελλάδα υφίσταται τις συνέπειες της συριακής προσφυγικής κρίσης. Κατά τη δική σας γνώμη, ποια είναι η λύση για την αντιμετώπιση της εισόδου Σύριων προσφύγων στην Ευρώπη και σε άλλες χώρες της περιοχής που φιλοξενούν πρόσφυγες;

Όπως προανέφερα, πρωταρχικό μας μέλημα θα έπρεπε να είναι η παύση της σύγκρουσης στη Συρία και η ανοικοδόμηση της χώρας, ώστε να καταστεί δυνατή η επιστροφή των προσφύγων στις εστίες τους. Στο μεταξύ, ωστόσο, η Ευρώπη έχει την υποχρέωση να δεχθεί τους πρόσφυγες που δημιούργησε η κρίση αυτή, σύμφωνα και με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο, αλλά και από την αρχή της αλληλεγγύης που είναι η βάση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Τα κράτη μέλη της Ε.Ε. πρέπει να ενισχύσουν την Ελλάδα με μέσα και εμπειρογνώμονες για το άσυλο, ώστε να διευκολυνθεί η διαχείριση την προσφυγικών ροών. Παράλληλα, πρέπει να δεχτούν στο έδαφός τους πρόσφυγες σύμφωνα με τις αποφάσεις περί εσωτερικής μετεγκατάστασης. Δυστυχώς, μέχρι τώρα τα περισσότερα κράτη μέλη δεν έχουν ανταποκριθεί ικανοποιητικά στις υποχρεώσεις αυτές. Περαιτέρω, αναγκαία είναι η μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου, με τη θεσμοθέτηση, μεταξύ άλλων, ενός μόνιμου και υποχρεωτικού μηχανισμού αναλογικής κατανομής των αιτούντων άσυλο στα κράτη μέλη της Ε.Ε.

Η Ελλάδα είναι μια μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα, αλλά δυστυχώς σήμερα επιβαρύνεται από δυσβάσταχτο χρέος. Τι πράττει η ελληνική κυβέρνηση για την έξοδο από την κρίση και την εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας;

Η ελληνική κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή ένα εκτεταμένο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και αλλαγών για την εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης, ανταποκρινόμενη με αξιοπιστία στις δεσμεύσεις της χώρας μας έναντι των ευρωπαίων εταίρων μας, με ταυτόχρονη ενίσχυση των δομών του κοινωνικού κράτους, προκειμένου να ανακουφιστούν τα κοινωνικά στρώματα που πλήχθηκαν περισσότερο από την πολύχρονη κρίση. Ανασχεδιάστηκαν τα χρηματοδοτικά εργαλεία, αυξήθηκε το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια αξιοποιούνται χωρίς καθυστερήσεις, καταρτίσθηκε σύγχρονος αναπτυξιακός νόμος και το τραπεζικό μας σύστημα τέθηκε σε νέες και υγιείς βάσεις. Αναπροσανατολίζουμε την ελληνική οικονομία στην καινοτομία, την εξωστρέφεια και τη διαμόρφωση φιλοεπενδυτικού κλίματος.

Η αισιοδοξία μας εδράζεται σε δύο παράγοντες: αφενός στα οικονομικά μεγέθη, την αίσθηση στην πραγματική οικονομία, τις πετυχημένες εξόδους μέχρι τώρα στις αγορές και στις επιτυχείς τελευταίες πλέον αξιολογήσεις του προγράμματος. Επειδή, ωστόσο, οι παραπάνω θετικές ενδείξεις και προβλέψεις δεν θα αρκούσαν από μόνες τους, θεωρώ σημαντικό το ότι όλοι πλέον στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και όλοι οι διεθνείς οργανισμοί και παράγοντες, προεξοφλούν απολύτως ότι για τη χώρα κλείνει το πρόγραμμα στα τέλη Αυγούστου του 2018. Έχει επίσης αποδυναμωθεί εντελώς τόσο η πολιτική ρητορεία περί ενδεχόμενου τετάρτου προγράμματος για τη χώρα μας μετά τον Αύγουστο, όσο και οι προβλέψεις για την ανάγκη πιστοληπτικής γραμμής στήριξης, που βεβαίως θα εμπεριείχε και νέες δεσμεύσεις για λιτότητα και για αυστηρή επιτήρηση.

Ποια είναι η συνέπεια της ανόδου της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και πώς αυτή επηρεάζει τις σχέσεις της Ευρώπης με τις αραβικές χώρες;

Δυστυχώς, η άνοδος της ακροδεξιάς στην Ευρώπη αλλοιώνει τον χαρακτήρα του πολιτικού μας πολιτισμού, ξυπνώντας τις πιο ζοφερές μνήμες της ιστορίας μας. Κατά συνέπεια, είναι αναγκαία η άμεση δραστηριοποίηση των υγειών πολιτικών δυνάμεων ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των λαών της Ευρώπης στις δυνάμεις του δημοκρατικού τόξου. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της παιδείας, αλλά και μέσω των προσπαθειών για άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, για διευκόλυνση της ένταξης των προσφύγων και μεταναστών, καθώς και για ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμοποίησης της Ε.Ε. Ωστόσο, θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ευρωπαϊκών λαών τάσσεται ενάντια στις δυνάμεις αυτές, ενώ η εξωτερική πολιτική των κρατών μελών της Ε.Ε. αλλά και η εξωτερική δράση της ίδιας της Ε.Ε. έναντι των αραβικών χωρών  δεν έχουν επηρεαστεί από τις ακροδεξιές φωνές.