+Plus

«Ένας ζωντανός Παρθενώνας» στο Εθνικό Θέατρο της Στοκχόλμης

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και με ένα πλούσιο πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε σε μία κατάμεστη αίθουσα του Εθνικού Θεάτρου της Στοκχόλμης / Dramaten, εκδήλωση με τίτλο «Ett levande Parthenon / Ένας ζωντανός Παρθενώνας» την οποία διοργάνωσαν η Σουηδική Επιτροπή για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα / Svenska Parthenonkommittén, σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο Στοκχόλμης / Dramaten και την Πρεσβεία της Ελλάδος στη Σουηδία. Μία βραδιά με συζητήσεις, αναγνώσεις, απαγγελίες, διαλέξεις και μουσική για τον Παρθενώνα και την επιστροφή των Γλυπτών του στην Ελλάδα.

Ανοίγοντας την εκδήλωση ο καλλιτεχνικός δ/ντής του Dramaten και σκηνοθέτης Eirik Stubø αναφέρθηκε στην ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και στις παραστάσεις που ανέβηκαν στο θέατρο, τον περασμένο χειμώνα, σε σκηνοθεσία του ιδίου. Πρόκειται για τις τραγωδίες «Οιδίποδας» και « Αντιγόνη». Ενημέρωσε, επίσης, ότι στο παρελθόν σκηνοθέτησε και άλλες αρχαίες τραγωδίες όπως η «Μήδεια» και η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Ο κ. Stubø αναφέρθηκε, επίσης, στη συμβολή της μορφωτικής συμβούλου της Πρεσβείας δρ Ρέας-Μαργαρίτας Μέλμπεργκ για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης.

Ο πρόεδρος της Σουηδικής Επιτροπής Πρέσβυς Krister Kumlin, ο οποίος διετέλεσε Πρέσβυς της Σουηδίας στην Ελλάδα, μίλησε για τον τρόπο «απόκτησης» των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον ΄Ελγιν, τη μεταφορά τους στη Βρετανία όπως και την εγκατάστασή τους στο Βρετανικό Μουσείο, τον ρόλο της Διεθνούς Επιτροπής για την Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, στην οποία υπάγεται και η Σουηδική Επιτροπή για την οποία η επιστροφή των Γλυπτών είναι θέμα ηθική καθώς και την αναγκαιότητα συγκέντρωσης όλων των Γλυπτών στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο είναι ο πλέον κατάλληλος χώρος για τη φιλοξενία τους, σε σχέση με το Βρετανικό Μουσείο, στο οποίο «δεν βολεύονται» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά καθώς «λαχταρούν τον αττικό ήλιο».

Ο πρόεδρος κ. Kumlin ανέγνωσε, σε σουηδική μετάφραση, χαιρετισμό της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου για την «πανηγυρική εκδήλωση «Ζωντανός Παρθενώνας»» που απέστειλε προς τη Σουηδική Επιτροπή, στον οποίο μεταξύ άλλων η κ. Κονιόρδου χαρακτηρίζει εξαιρετικά σημαντική τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία και αναφέρει πως «η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα αποτελεί βασική στρατηγική κατεύθυνση της Ελληνικής Κυβέρνησης και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Είναι σταθερή μας επιλογή η εξεύρεση λύσης μέσω της διπλωματικής οδού και του δρόμου του διαλόγου, τόσο με το Βρετανικό Μουσείο και τη Βρετανική Κυβέρνηση όσο και στο πλαίσιο Διεθνών Οργανισμών, όπως είναι η ΟΥΝΕΣΚΟ».

Σύμφωνα με την κ. Κονιόρδου «κομβικό στοιχείο, για την υλοποίηση της στρατηγικής μας, αποτελεί ο συντονισμός των ενεργειών για την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης. Ως εκ τούτου, είναι εξαιρετικά σημαντική η πρωτοβουλία σας. Εκδηλώσεις όπως η αυτή αναδεικνύουν πως το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα αγγίζει τον πυρήνα των αξιών και αρχών του Δυτικού Πολιτισμού. Άλλωστε, ο Παρθενώνας αντιπροσωπεύει κάτι πολύ περισσότερο από την, έτσι κι αλλιώς, απαράμιλλη αρχιτεκτονική και πολιτιστική του αξία: αποτελεί και θα αποτελεί το αιώνιο σύμβολο της Δημοκρατίας. Πάνω σε τέτοια ισχυρά θεμέλια, άλλωστε, στερεώνονται οι κοινές πολιτιστικές σχέσεις και δεσμοί της Ελλάδας και της Σουηδίας που, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αναπτύσσονται όλο και περισσότερο”.

Η δ/ντρια του Σουηδικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Αθήνα Jenny Wallensten, στην ομιλία της με θέμα «Ο ζωντανός Παρθενώνας – Ένα διαδραστικό Μνημείο» παρουσίασε, τις μεταμορφώσεις του Παρθενώνα ανά τους αιώνες, από ναό σε τζαμί και, στη συνέχεια, την καταστροφή του όπως και την αναστήλωσή του, σήμερα. Κλείνοντας την ομιλία της, επανέλαβε τη φράση της Ελληνίδας υπουργού ότι ο Παρθενώνας «αποτελεί και θα αποτελεί το αιώνιο σύμβολο της Δημοκρατίας».

Η κα Wallensten παρουσίασε, επίσης, το νέο μουσείο της Ακρόπολης υπογραμμίζοντας ότι συνιστά τον πλέον κατάλληλο χώρο για τη φιλοξενία των Γλυπτών.

Οι διακεκριμένοι ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου Στοκχόλμης Reine Brynoplfsson, Stina Ekblad και Hannes Meidal παρουσίασαν αποσπάσματα από τους ρόλους τους στα έργα «Οιδίπους» και «Αντιγόνη». Η mezzo soprano Κατερίνα Ρούσσου, συνοδευόμενη από τον πιανίστα Johan Sandback, τραγούδησε μελοποιημένη ποίηση της Σαπφούς από το Χατζιδάκη και τον Νίκο Ξανθούλη και άρια από την όπερα «΄Αλκηστις» του Gluck. Ο ποιητής και ακαδημαϊκός Jesper Svenbro διάβασε ποιήματα από την τελευταία ποιητική συλλογή του με τίτλο «Κλέις – Το όνομα της κόρης της Σαπφούς» ενώ η κα Ρούσσου απήγγειλε ποιήματα από την εν λόγω συλλογή, μεταφρασμένα στην ελληνική γλώσσα από την Μαργαρίτα Mellberg. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Yearning for Aegean Light – Parthenon Marbles», παραγωγή της Ελβετικής Επιτροπής για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Τη συζήτηση συντόνισε η αρχιτέκτων και πρώην δ/ντρια του Πολεμικού Μουσείου της Στοκχόλμης Christina von Arbin.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρέσβυς της Ελλάδος στη Σουηδία Δημήτριος Τουλούπας συνοδευόμενος από το προσωπικό της ελληνικής διπλωματικής αποστολής, ενώ παρέστησαν εκπρόσωποι ομογενειακών φορέων, παράγοντες της ελληνικής παροικίας και της σουηδικής κοινωνίας όπως και μέλη της ομογένειας.

ΑΠΕ – ΜΠΕ