Η ζωγραφική και το σύμπαν του Balenciaga

«Με το ύφασμα, κάνουμε ότι μπορούμε, αλλά ο Μπαλενσιάγκα κάνει ό,τι θέλει» είχε πει κάποτε ο Κριστιάν Ντιόρ. Την επιρροή της ζωγραφικής στις δημιουργίες αυτού του ανεπανάληπτου μαιτρ του fashion design εξερευνά η έκθεση «Balenciaga and Spanish Painting», η οποία φιλοξενείται στο Μουσείο Τίσεν-Μπορνεμίσθα της Μαδρίτης.

Γιος ψαρά και μιας ράφτρας στην Γκετάρια, στην επαρχία Γκιπούθκοα της Χώρας των Βάσκων, ο μικρός Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα κάθε Κυριακή έβλεπε με θαυμασμό τη Μικαέλα Ελίο ι Μαγκαγιόν, μαρκησία ντε Κάσα Τόρες, να βγαίνει από την άμαξα της και να εισέρχεται στον ναό.

Εντυπωσιασμένος από τα φορέματα της με ουρά, βρήκε το κουράγιο να της ζητήσει να επισκεφθεί την ντουλάπα της. Μετά το σχολείο, μαθήτευε στο προσωπικό του παλατιού που ήταν επιφορτισμένο με το σιδέρωμα, παρατηρούσε και μελετούσε τα ενδύματα της μαρκησίας έως ότου εκείνη του επέτρεψε να σχεδιάσει ένα φόρεμα για αυτήν. Όταν την επόμενη Κυριακή μαρκησία ντε Κάσα Τόρες το φόρεσε στην εκκλησία, ο 12χρονος Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα εισήλθε στον κόσμο της υψηλής μόδας. Και θα εξελισσόταν στον πιο φημισμένο Ισπανό μόδιστρο.

Oι μέρες στο παλάτι της μαρκησίας ήταν για τον Μπαλενσιάγκα περίοδος σπουδών, μέσω των περιοδικών μόδας, των βιβλίων και, ιδιαιτέρως, της συλλογής έργων ζωγραφικής. Κάποια από τα έργα τα οποία είδε στο παλάτι ο Μπαλενσιάγκα εκτίθενται τώρα στο Μουσείο Τίσεν-Μπορνεμίσθα: στην έκθεση, 56 πίνακες ζωγραφικής από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα παρουσιάζονται μαζί με 90 σχέδια του Μπαλενσιάγκα, συμπεριλαμβανομένων 36 δημιουργίες του οι οποίες επιδεικνύονται για πρώτη φορά. Η «Balenciaga and Spanish Painting» ιχνηλατεί την αδιαμφισβήτητη επιρροή την οποία εμβληματικοί Ισπανοί ζωγράφοι, όπως οι Ελ Γκρέκο, Φρανθίσκο ντε Θουρμπαράν, Ντιέγκο Βελάσκεθ και Φρανθίσκο Γκόγια, άσκησαν στο εικαστικό σύμπαν του Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα.

Άνοιξε την πρώτη μπουτίκ του στο Σαν Σεμπαστιάν, το 1919. Όταν ξέσπασε ο Ισπανικός εμφύλιος έφυγε για το Παρίσι και εισήγαγε την ισπανική μόδα στο παγκόσμιο κοινό. Θεωρείται σταθμός στην ιστορία της μόδας – στο επίπεδο της Έλσα Σκιαπαρέλι ή της Κοκό Σανέλ – και δεν είναι τυχαίο που ο διάσημος φωτογράφος μόδας και προσώπων της υψηλής κοινωνίας Σέσιλ Μπίτον τον αποκάλεσε «Πικάσο της μόδας».

Η έκθεση θα παραμείνει έως τις 22 Σεπτεμβρίου.