+Plus
βρυξελλες θεσμοι

Προϋπολογισμός: Τρία σημεία που ανησύχησαν τους δανειστές

Ειδικού συνεργάτη

Η κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2020 ήταν κάτι που ανέμεναν με ενδιαφέρον οι δανειστές, αφού στις Βρυξέλλες είναι διάχυτη η εντύπωση ότι η νέα ελληνική κυβέρνηση δεν είναι ευθυγραμμισμένη με την κεντρική γραμμή της Κομισιόν για την οικονομική πολιτική στην ευρωζώνη, όπου διατηρείται η προτεραιότητα στη μείωση του εξωτερικού χρέους ως το κύριο μέλημα της ελληνικής οικονομίας για τη συνέχεια.

Άλλωστε η κατάθεση του προϋπολογισμού είναι και η βάση για τις διαπραγματεύσεις Αθήνας-Βρυξελλών ως τις 15 Οκτωβρίου, οπότε και η Ελλάδα οφείλει να καταθέσει τον προϋπολογισμό της στην Κομισιόν για έγκριση, όπως όλα τα κράτη-μέλη, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ευρωπαϊκών «παρατηρήσεων», που απεύχονται και τα δύο μέρη. Mια ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων είναι και η συνεδρίαση του eurogroup.

Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές από την «πρωτεύουσα» της Ε.Ε., ο ελληνικός προϋπολογισμός δημιούργησε ανησυχία στους ευρωπαίους επιτελείς σε 3 κυρίως σημεία:

  1. Την ουσιαστική ανυπαρξία ισοδύναμων μέτρων για το δημοσιονομικό κενό άνω του 1 δισ. ευρώ, που εμφανίζεται κατά τους επιτελείς της Κομισιόν για το 2020. Ποσό, το οποίο παρ’ ό,τι η ελληνική κυβέρνηση προσπάθησε να αντικρούσει, θεωρείται πλέον δεδομένο στις Βρυξέλλες και πάνω σ’ αυτό θα γίνουν οι διαπραγματεύσεις Αθήνας-Βρυξελλών. Συγκεκριμένα, οι ίδιες πηγές σχολιάζουν ότι τα ισοδύναμα που παρουσιάστηκαν εξαντλούνται στην αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων (απ’ όπου, μαζί με τον “παραδοσιακό στόχο” πάταξης της φοροδιαφυγής, η Αθήνα εκτιμά ότι θα εξασφαλίσει περισσότερο από το 60% του ποσού για κάλυψη του δημοσιονομικού κενού), την αύξηση εσόδων από τις κάρτες και τη μείωση δαπανών. Δηλαδή μέτρα, η απόδοση των οποίων που εμφανίζει η ελληνική κυβέρνηση θεωρείται από τις Βρυξέλλες υπεραισιόδοξη και δεν μπορεί να θεωρηθεί ως βάση για τη διαπραγμάτευση Ελλάδας-Κομισιόν.
  2. Την ανάπτυξη 2,8% που εμφανίζει ο ελληνικός προϋπολογισμός. Εκτίμηση που για την Κομισιόν θεωρείται υπερβολικά αισιόδοξη.
  3. Την ανιχνευόμενη σε διάφορα σημεία του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στην Αθήνα (αλλά όχι ευθέως υπολογιζόμενη) συμπερίληψη στον «δημοσιονομικό χώρο» των ANFA’S και τα SMP’S, δηλαδή τα κέρδη των ευρωπαϊκών τραπεζών από ελληνικά ομόλογα, που έχουν ήδη αρχίσει να επιστρέφονται στην Ελλάδα με βάση τη συμφωνία του 2018 με την προηγούμενη κυβέρνηση για την απομείωση του χρέους. Όμως, η Κομισιόν δεν είναι διατεθειμένη -και η Αθήνα είναι απολύτως ενημερωμένη γι’ αυτό- να δεχτεί αξιοποίηση αυτών των πιστώσεων για άλλον σκοπό πέραν της μεσοπρόθεσμης εξυπηρέτησης του χρέους.

Μάλιστα, κατά πληροφορίες των τελευταίων ωρών από τις ίδιες πηγές, στις Βρυξέλλες υπήρξε αιφνιδιασμός από την ανακοίνωση της Αθήνας για νέα έξοδο του ελληνικού Δημοσίου στις αγορές με δεκαετές ομόλογο. Και τούτο, γιατί ενώ υπάρχει γενική συμφωνία των δύο πλευρών για λελογισμένη προσφυγή της χώρας σε εξωτερικό δανεισμό, αυτή η έξοδος στις αγορές για την Κομισιόν θεωρείται πως είναι σε μη κατάλληλο χρόνο και θα έπρεπε να είχε προγραμματιστεί για μετά την έγκριση του ελληνικού προϋπολογισμού από την Κομισιόν, ώστε σε ευνοϊκότερη συγκυρία να εξασφαλίζονταν ακόμη χαμηλότερα επιτόκια. Έτσι, οι ευρωπαίοι επιτελείς θεωρούν αυτήν την έξοδο στις αγορές ως ένδειξη απροθυμίας της νέας ελληνικής κυβέρνησης να υπάρξει συνεννόηση και προετοιμασίας της Αθήνας για εξασφάλιση εναλλακτικών πόρων αντί των ANFA’S και τα SMP’S. Κι αυτό έχει δυσαρεστήσει έντονα της Βρυξέλλες, γιατί ενώ τα ANFA’S και τα SMP’S εντάσσονται στη σχεδιασμένη μεταξύ των δύο μερών από το 2018 στρατηγική απομείωσης του ελληνικού εξωτερικού χρέους, τώρα σε αντίθετη κατεύθυνση θα μπορούσε να προκύψει επιβάρυνσή του.