Όλα για την έναρξη του ελληνοτουρκικού διαλόγου

Αιγαίο

Ειδικού συνεργάτη

Όλα τα δίνει η Αθήνα με σκοπό την επανέναρξη του ελληνοτουρκικού διαλόγου, όπως επιβεβαιώνει κορυφαία πηγή του υπουργείου Άμυνας, που μίλησε στο «Παρασκήνιο».

Η απόφαση της κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη να επενδύσει το σύνολο του διπλωματικού κεφαλαίου και της διεθνούς επιρροής της στην αναζωογόνηση των ΜΟΕ (Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης) με την Τουρκία, πρέπει να θεωρείται κεντρική επιλογή της Ελλάδας αυτή την περίοδο. Και τούτο, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, στην προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η δυσμενής για τη χώρα τροπή των πραγμάτων στην ανατολική Μεσόγειο, με δεδομένη την εξελισσόμενη προκλητικότητα της Άγκυρας με την απόφαση να επιχειρήσει γεωτρήσεις εντός της ελληνικής ΑΟΖ.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η ηγεσία του στρατεύματος στην Ελλάδα δεν είναι ενθουσιασμένη με τη στάση αυτή, καθώς εκτιμήσεις αναλυτών του υπουργείου Άμυνας στην Αθήνα, θεωρούν το πρόσφατο περιστατικό με το ερευνητικό τουρκικό σκάφος Ουρούτς Ρέις νοτιοανατολικά της Κρήτης, ως οριακό για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του ελληνικού στρατιωτικού μηχανισμού στη θάλασσα. Κι αν στο περιστατικό αυτό, παρά τις επανειλημμένες εισηγήσεις του Γενικού Επιτελείου για αποφασιστικότερη αντίδραση, τελικά επικράτησε η γραμμή «όλα για την έναρξη του ελληνοτουρκικού διαλόγου», η ελληνική στρατιωτική ηγεσία δηλώνει ανήσυχη.

Πάντα σύμφωνα με την ίδια πηγή, το πολεμικό ναυτικό (αλλά και το λιμενικό στο κεντρικό Αιγαίο) ήδη δηλώνει δυσκολίες για την άσκηση των αποτρεπτικών αρμοδιοτήτων του κατά των τουρκικών παραβιάσεων σε βάρος της Ελλάδας στα θαλάσσια σύνορα της χώρας. Η ανησυχία των διοικητών του στόλου ιδίως έγκειται στην αλλαγή της πάγιας ως σήμερα εντολής τους, να παρεμβαίνουν όπου σημειώνεται παραβίαση, φυσικά πάντα με μέριμνα την αποτροπή θερμών περιστατικών.

Όπως ανέφερε η ίδια πηγή, μεταφέροντας τις εκτιμήσεις αναλυτών του υπουργείου Άμυνας, τεχνικά και στρατιωτικά δεν είναι πρακτικά δυνατό οποτεδήποτε επιχειρείται παραβίαση κάθε μορφής στα θαλάσσια σύνορα, να χρειάζεται πρώτα η έγκριση του Επιτελείου για να κινηθούν ελληνικά σκάφη. Κάτι που μέχρι σήμερα γινόταν αυτομάτως, με δεδομένα και χωρίς καμιά αμφισβήτηση τα 6 μίλια και τη μέση γραμμή στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

Επίσης, υπογραμμίζεται η διαφορετική αντίδραση της Ελλάδας στις παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου. Όπως αναφέρθηκε συγκεκριμένα είναι πάγια η εντολή άμεσης αντίδρασης των ελληνικών μαχητικών στις παραβιάσεις του εναέριου χώρου και τα ελληνικά αεροσκάφη σηκώνονται αυτομάτως για να πραγματοποιήσουν τις αναχαιτίσεις, χωρίς ειδική άδεια του Επιτελείου κάθε φορά. Πρακτική, που όπως φαίνεται διαφοροποιείται για τον ελληνικό στόλο.

Για την περίπτωση της ΑΟΖ, όπου τα ελληνικά δικαιώματα δεν έχουν ανάλογα λεπτομερή διαγράμμιση με τα ελληνικά χωρικά ύδατα, οι ίδιοι στρατιωτικοί αναλυτές εκτιμούν -και η ίδια πηγή μεταφέρει- ότι ιδίως εκεί θα έπρεπε να ανατεθεί η διαφύλαξη των ελληνικών δικαιωμάτων στα ελληνικα πλοία, με δεδομένο ότι και οι διαγραμμίσεις των τουρκικών ορίων επίσης είναι ασαφείς, παρά την ανακήρυξη της τουρκο-λιβυκής ΑΟΖ νοτιανατολικά της Κρήτης, της Ρόδου και της Καρπάθου.

Η προαναγγελλόμενη ανάρτηση της τουρκο-λιβυκής συμφωνίας για την ΑΟΖ από τον ΟΗΕ, εντείνει τις ανησυχίες των στρατιωτικών αναλυτών, καθώς θεωρείται καθοριστικό βήμα κλιμάκωσης της τουρκικής προκλητικότητας στην ανατολική Μεσόγειο.