Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός: Οι σημερινές εκδηλώσεις

Chores

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός παρουσιάζει σήμερα, Κυριακή 9 Αυγούστου, τις παρακάτω εκδηλώσεις:

Κυριακή 9 Αυγούστου

Αττική

->Τα πάντα είναι ρυθμός – Metallon Quintet – Κουιντέτο χάλκινων πνευστών και κρουστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών | Αρχαιολογικό Μουσείο Μαραθώνα (αύλειος χώρος) | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/ta-panta-ine-rithmos-metallon-quintet-kouinteto-chalkinon-pnefston-ke-krouston-tis-k-o-a/

Ο ήχος των χάλκινων πνευστών είναι συνυφασμένος με εξαγγελτικού χαρακτήρα μοτίβα και στιβαρές φανφάρες στη μουσική μπαρόκ, με τις μεγάλες εξάρσεις έντασης και συναισθήματος στη ρομαντική συμφωνική μουσική, καθώς και με τη λαμπερή δεξιοτεχνία και τον αισθησιακό λυρισμό της τζαζ. Το πρόγραμμα που θα παρουσιάσει το δραστήριο σύνολο χάλκινων πνευστών και κρουστών της Κ.Ο.Α. “METALLON” οικοδομείται ακριβώς πάνω σε αυτούς τους θεματικούς άξονες. Οι δύο Ιταλοί συνθέτες, Κλαούντιο Μοντεβέρντι και Τζοβάνι Γκαμπριέλι, ιστάμενοι υφολογικά στο μεταίχμιο ανάμεσα στην αναγεννησιακή και την μπαρόκ μουσική, επηρέασαν σημαντικά την εξέλιξη της μουσικής τέχνης με τα θρησκευτικά και κοσμικά έργα τους. Διόλου τυχαία, ο μεταγενέστερός τους Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, μελέτησε σε βάθος και αγάπησε με θέρμη την ιταλική μουσική του μπαρόκ· η μελωδικότητά της τον επηρέασε σε πολλά έργα του και φαίνεται να διοχετεύτηκε ιδανικά και στην τόσο μελωδική μελωδία του Jesu, Joy of man’s desiring. Αυτή η πασίγνωστη μελωδία, ανήκει στο χορωδιακό φινάλε της Καντάτας BWV 147, το γερμανικό κείμενο του οποίου ανοίγει με τη φράση “Jesus bleibet meine Freude” (Ι Ιησούς θα είναι πάντα η χαρά μου). Κάνοντας ένα άλμα στον χρόνο, θα μεταφερθούμε στον χώρο της ρομαντικής όπερας, ακούγοντας αναγνωρίσιμες μελωδίες από την Κάρμεν του Μπιζέ και τον Ριγκολέτο του Βέρντι, οι οποίοι δικαίως συγκαταλέγονται στους κυριότερους εκπροσώπους της γαλλικής και της ιταλικής όπερας του 19ου αιώνα αντίστοιχα. Πολλοί είναι εκείνοι που εύστοχα παρατηρούν, πως η τζαζ ανέδειξε τον «χάλκινο ήχο» με τρόπο τόσο μοναδικό και ολοκληρωμένο που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί στο παρελθόν. Η πρώτη επίσημη, εμπορική ηχογράφηση τζαζ ανήκει στη θρυλική τζαζ μπάντα Dixieland και έγινε το 1917 συμβάλλοντας στην καθιέρωση αυτού του ανατρεπτικού μουσικού ιδιώματος, το οποίο υπηρέτησαν (μεταξύ πολλών άλλων) και οι Αμερικανοί Ντιουκ Έλινγκτον και Τζορτζ Γκέρσουιν. Τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Αργεντινό ανανεωτή του τάνγκο Άστορ Πιατσόλα συνέδεε όχι μόνο η προσωπική γνωριμία αλλά και σε κάποιον βαθμό η παρόμοια αισθητική στόχευση στην αρμονική σύζευξη του λαϊκού με το λόγιο.

ΜΑΝΟΥΕΛ ΠΕΝΕΓΙΑ (1880 – 1939)
Θέματα από την όπερα «Η αγριόγατα» (επεξεργασία:  J. Lichtmann)

ΚΛΑΟΥΝΤΙΟ ΜΟΝΤΕΒΕΡΝΤΙ (1567 – 1643)
Φανφάρα από την όπερα Ορφέας

ΤΖΟΒΑΝΙ ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΙ (1557 – 1612)
Canzona per sonare (επεξεργασία: J. Gale)

ΓΙΟΧΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΜΠΑΧ (1685 – 1750)
Jesu Joy of man’s desiring (επεξεργασία: J. Gale)

ΤΖΟΥΖΕΠΕ ΒΕΡΝΤΙ (1813 – 1901)
“La donna e mobile” από την όπερα Ριγκολέτο

ΖΩΡΖ ΜΠΙΖΕ (1838 – 1875)
Habanera και τραγούδι του ταυρομάχου από την όπερα Κάρμεν

DIXIELAND JAZZ BAND
The original Dixieland one step (επεξεργασία: J. Gale)

ΝΤΙΟΥΚ ΕΛΙΝΓΚΤΟΝ (1899 – 1974)
In sentimental mood (επεξεργασία: J. Gale)

ΤΖΟΡΤΖ ΓΚΕΡΣΟΥΙΝ (1898 – 1937)
Summertime

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ (1925 – 1994)
Η Μπαλάντα του Ούρι, Χάρτινο το φεγγαράκι (επεξεργασία: Α. Κάτσιος)

ΑΣΤΟΡ ΠΙΑΤΣΟΛΑ (1921 – 1992)
Libertango

ΝΙΚΟΛΑ ΠΙΟΒΑΝΙ (γεν. 1946)
Μουσική από την ταινία Η ζωή είναι ωραία (επεξεργασία: Α. Κάτσιος)

Συντελεστές:
Γιάννης Καραμπέτσος, τρομπέτα
Παναγιώτης Μπαλαμός, τρομπέτα
Κώστας Αυγερινός, τρομπόνι
Γιάννης Γούναρης, κόρνο
Γιώργος Ραράκος, τούμπα
Σπύρος Λάμπουρας, κρουστά

 

 Έβρος

->Θέλω να δω τον Πάπα! από την Εθνική Λυρική Σκηνή  | Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Ζώνης | 20.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/thelo-na-do-ton-papa-apo-tin-ethniki-liriki-skini-3/

Ζωντανές «ραδιοφωνικές» οπερέτες.
Στο Θέλω να δω τον Πάπα! (1920) ξεδιπλώνεται στο έπακρο η σύγχρονη αστική θεματολογία του Σακελλαρίδη, ο οποίος υπογράφει και το ποιητικό κείμενο του έργου, υποσκάπτονται τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκείται βιτριολική κριτική στο θεσμό της οικογένειας.
Ακολουθώντας, βεβαίως, τα πρότυπα του είδους, ο συνθέτης επιδεικνύει ιδιαίτερη μουσικοθεατρική επινοητικότητα στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που δυναμιτίζουν τις σταθερές της οικογενειακής ζωής. Το λιμπρέτο της οπερέτας αποτελεί διασκευή στα καθ’ ημάς της φάρσας του Μωρίς Εννεκέν Οικιακές χαρές (1894). Σε έργα του Εννεκέν βασίζονται και άλλα σημαντικά έργα του συνθέτη, όπως ο Βαφτιστικός (1918) και η Κόρη της καταιγίδος (1923). Η σφιχτή φάρσα του Εννεκέν αποδίδεται σε ρέοντα θεατρικό λόγο από τον Σακελλαρίδη, ο οποίος και στο έργο αυτό επιτυγχάνει μία ιδεώδη μουσικοθεατρική δραματουργία διανθίζοντας την πλοκή με τα δεκαπέντε μουσικά νούμερα της οπερέτας.

Συντελεστές:
Ενορχήστρωση για τετραμελές ενόργανο σύνολο: Μιχάλης Παπαπέτρου
Διανομή: Ρίτα – Άννα Στυλιανάκη, Ανδριανός – Δημήτρης Πακσόγλου, Λατρούδης – Δημήτρης Ναλμπάντης, Άννα – Μυρτώ Μποκολίνη, Βαρονάς – Κωστής Ρασιδάκης, κα Λατρούδη – Λυδία Αγγελοπούλου.
Μουσικοί: Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Γιάννης Κρητικός (κλαρινέτο), Σταμάτης Πασόπουλος (μπαγιάν)

 

Κόρινθος

->Σπουδαία Ερείπια – Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος-19ος αιώνας) από το Εθνικό Θέατρο | Αρχαιολογικός χώρος Νεμέας |19.30

Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/spoudea-eripia-i-ellada-me-ta-matia-ton-xenon-taxidioton-16os-19os-eonas-2/

Επιλογές ταξιδιωτικών και περιηγητικών κειμένων.

Επιλεγμένες αφηγήσεις ξένων ταξιδιωτών και περιηγητών στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, στην προεπαναστατική Ελλάδα αλλά και στο νεότευκτο ελληνικό κράτος. Η αποτύπωση των προσδοκιών, η φαντασιακή πρόσληψη του αρχαίου κόσμου, η επαφή και η εξοικείωση με την πραγματικότητα σε μια σειρά κειμένων σημαντικών προσωπικοτήτων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα εκείνα τα χρόνια.

Συντελεστές:
Σύνθεση / Επιμέλεια Κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Άγγελος Κουτσολαμπρόπουλος
Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Λήδα Μανιατάκου
Κίνηση / Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου
Διανομή (αλφαβητικά):Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Παγκάλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου

 

Μεσσηνία

->Ρεσιτάλ Δημήτρη Πλατανιά από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας | 20.30
Προκρατήσεις εδώ:
https://digitalculture.gov.gr/2020/07/resital-dimitri-platania/

Ένα μοναδικό προσωπικό ρεσιτάλ στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Καλαμάτα, θα δώσει ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Δημήτρης Πλατανιάς. Συνοδευόμενος στο πιάνο από τη Σοφία Ταμβακοπούλου, ο σπουδαίος βαρύτονος θα παρουσιάσει στο αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας στις 9 Αυγούστου ένα πρόγραμμα υψηλών απαιτήσεων με δημοφιλείς άριες από όπερες των Βέρντι και Τζορντάνο, Μασνέ και τραγούδια των Βέρντι, Τόστι, Σαμάρα, Χατζηαποστόλου. Από το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας έως την απόφασή του – στην τρίτη δεκαετία της ζωής του – να γίνει τραγουδιστής της όπερας και από τα πρώτα του βήματα στην Εθνική Λυρική Σκηνή έως την κατάκτηση των κορυφαίων ευρωπαϊκών λυρικών θεάτρων, η πορεία του Δημήτρη Πλατανιά συνοδεύεται από λέξεις όπως αφιέρωση, μελέτη, επιμονή, στόχευση, συγκέντρωση, ταλέντο, εσωτερική δύναμη.

Συντελεστές:
Τραγούδι: Δημήτρης Πλατανιάς
Πιάνο: Σοφία Ταμβακοπούλου

 

Χρήσιμες πληροφορίες

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης. 

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr/

Σημειώνουμε ότι οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους.

Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.

Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού  συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Η προσέλευση και η αποχώρηση από το χώρο των εκδηλώσεων γίνεται με τη χρήση μη ιατρικής μάσκας.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΕ BLOGVIEW

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μενού